четвъртък, 26 февруари 2009 г.

Из Граматика на фантазията

"Настоящата „Граматика на фантазията" — тук, струва ми се, е мястото да го изясним окончателно — не е нито теория на детското въображение (има си хас...), нито сбирка от рецепти, някаква енциклопедия на истории. Считам, че е предложение наред с всички други целящи да обогатят със символи средата (дом, училище, без значение), където расте детето.
Умът е нещо единствено. Неговата творческа способност се разгръща във всички направления. Приказките (чувани или измислени) не са „всичко", което служи на детето. Свободното използуване на всички възможности на езика представлява само едно от направленията, в които то може да се развие. „Tous se tient” (Всичко се запомня), както казват французите. Въображението на детето, подтиквано да измисля думи, ще използува своите инструменти във всичко онова от опита, което предизвиква неговата творческа намеса. Приказките служат на математиката, както математиката служи на приказките. Служат на поезията, на музиката, на утопията, на политическото поприще: изобщо на човека като цяло, не само на фантазьора. Служат именно, защото привидно не служат за нищо, като поезията и музиката, като театъра или спорта, ако не станат занятие.
Те служат на цялостния човек. Ако едно общество, основано върху мита на производителността и върху действителността на изгодата, има нужда от хора наполовина — предани изпълнители, прилежни възпроизводители, послушни безволеви инструменти, — това значи, че е организирано зле и че трябва да се промени. За да се промени, необходими са творчески хора, които знаят да използуват своето въображение.
Творчески хора, разбира се, търси и това общество за своите цели. Кропли пише наивно в книгата си „Творческа способност", че изучаването на дивергентното мислене се помества в рамките на „максималното оползотворяване на всички интелектуални източници" и е съществено, „за да запази собствените позиции в света".

„Творческата способност" е синоним на „дивергентно мислене", т.е. тя може да разкъсва непрекъснато схемите на опита. „Творчески" е един интелект, докато работи, докато пита, открива проблеми там, където други намират задоволителни отговори, чувствува се добре при неустойчиви ситуации, когато другите предугаждат само опасности, способен е на самостоятелни и независими (даже от бащата, от учителя и от обществото) оценки. Той отхвърля кодовете, борави с предмети и понятия, без да се предава пред забраните на конформизма. Всички тези качества се проявяват в творческия процес. И този процес — чуйте!, чуйте! — има винаги закачлив характер даже и когато е замесена „строгата математика"...

„... математическото формулиране не трябва да тича по принудителните релси на техническата сръчност и на ефикасността, но трябва да тръгне от признанието, че концептуализацията е свободна и творческа функция на нашия интелект... Даже, говорейки за сферите на възпитанието, се констатира, че основна характеристика за едно обучение би трябвало да бъде неговата способност да преобразява, т.е. да дава възможност на обучавания да възприема по отношение на себе си не едно пасивно възприемащо поведение, а поведение на активна и творческа намеса върху собствения си начин на съществуване..."

Творческите способности на първо място. А учителят?
Учителят — отговарят от Движението за сътрудничество по възпитанието — се превръща в „аниматор", в инициатор на тези творчески способности. Не е вече този, който предава добре изготвеното знание по хапка на ден, укротител на жребци, дресьор на тюлени. Той е възрастен, който е с децата, за да изяви най-хубавото от самия себе си, за да развие също в самия себе си навиците за творчество, въображение, за съзидателен ангажимент в дейности, смятани сега за равностойни: живопис, пластика, драма, музика, емоционален живот, морал (игра, ценности, обществени норми), познание (наука, лингвистика, социология), техническо конструиране, игра, „никоя от които не е предназначена за забавление или развлечение в сравнение с други, считани за по-достойни".

„Човекът - пише великият Фридрих Шилер— играе само когато е човек в пълния смисъл на думата и е напълно човек единствено, когато играе."

Цялата книга

Няма коментари:

Публикуване на коментар