четвъртък, 23 април 2015 г.

Защо пишете? - Мишел Турние и Маргьорит Дюрас

Мишел Турние
Защо пишете? На този въпрос Балзак е отговорил: за да стана богат и известен. Други сто на сто ще отговорят: защото тази дейност е необходима за собственото ми психическо равновесие и бих писал дори ако книгите ми не се издават. Това са двата крайни отговора. Що се отнася до мен, бих отговорил: за да бъда четен. Смятам себе си за занаятчия, който затворен в стаята си, изработва една вещ, предназначена за продан – една книга. Книгата е творение, което преминава през два етапа: на първия етап измислям един сюжет и героите. На втория етап към тях пристъпва читателят и продължава създаването им, като сам става съзидател. И тъй като всяко творчество поражда радост, за мен радостта е двойна. Радостта от това, че създавам, и радостта, че предоставям възможност на своите читатели да създават. Запалвам един огън у себе си, който ми носи светлина и топлина. Но също така аз го разпространявам и наблюдавам милионите малки пламъчета в умовете и сърцата, които трепкат по цялата земя благодарение на моите книги. В Монтьо (департамент на Гар) посетих фабриката за фойерверки "Руджери". В малките постройки, леки като перца – готови да излетят при най-малката искра - наблюдавах как странни химици смесват и сипват в тубички многоцветни прахове, които щяха по-късно и на най-различни места да се превърнат в ракети, слънца и бенгалски огньове. Писателят много прилича на тях.

Маргьорит Дюрас
Тъкмо на тази тема – писането – журналистите от вестниците ме заливаха с въпроси. Опитвах се да им отговарям учтиво, но в действителност нямах какво да им кажа. Не зная, пък и никога не съм знаела какво точно представлява тази странна дейност. Мисля, че тя ще бъде прекратена през 2027 година. Ще изчезне изведнъж и никой повече няма да пише.

:)

*Много ми харесаха думите и на двамата. От Маргьорит Дюрас не съм чела нищо, само съм гледала "Хирошима, моя любов".

Няма коментари:

Публикуване на коментар